Friday 16 August 2013

Usrah Bersama Anak Kecil

Alhamdulillah. Seronok sangat rasa hari ni. ^_^


Kalau semalam dapat berjemaah dengan seorang aje anak saudara sebab yang seorang lagi tu prefer solat dengan ibunya, harini dapat solat dengan both of them.

Siti Nur Fitriah Aisyah Binti Kamarul Shamsul.

Siti Nur Jannahtun Asyiqah Binti Kamarul Shamsul.

tria & iqa :)

Actually tadi ajak dorang macam liat aje nak join. Biasalah, time maghrib kan cartoon best. Ehek. Kira ni first time la dapat solat dengan dua-dua orang ada sekali. Pujuk punya pujuk nasib baik nak join solat. 

So lepas maghrib tadi rasa macam nak tunggu Isya’ terus. Rasa macam malas aje nak bukak telekung semua. Daripada bagi bebudak ni keluar menghadap tv pastu lagi susah nak panggil solat semula baik duduk je dekat sejadah tu kan.

I pun tanya dekat dorang,

“ Kenapa tadi Acik ajak solat sekali tanak?”

“Ala, penat lah.”

“Malas la. Citer kat tv best.”

Hmm.

Then aku pun mula lah berusrah dengan my lovely nieces ni.

Macam-macam yang kami bincangkan. Daripada erti solat, umur diwajibkan solat, sampai lah ke cerita syurga dan neraka. Apa balasan yang ada di neraka sesuai dengan amalannya dan apa ganjaran yang ada di syurgawi kelak. Dengan cerita pasal titian sirat ibarat rambut yang dibelah tujuh tu.Ha tu antara yang dapat full attention dorang. Sebab dorang pelik gila macam mana manusia nak rentas jambatan sehalus tu sedangkan di bawah ada neraka panas yang menanti.

Rindu nak berjemaah dengan roommates masa Asasi dulu. Dengan Fiqa, dengan Mira, dengan Dibah. Kalau nak berjemaah laju aje ambik wuduk. Sapa lambat masuk bilik dia jadi imam. Haha. Apelah pemikiran masa tu. Tapi seronok, lepas habis solat terus duduk dalam bulatan. Buat usrah. Yang best, masing-masing kena bercakap. Even sikit. Lepas sorang pass turn pulak ikut circle tu. Ada salam-salam. Ada peluk-peluk. Ada sayang-sayang. Oh, rindunyaaaa. :’)

 Senang cakap kiranya banyak lah kisah-kisah yang kami bincangkan sementara tunggu masuk waktu Isya’ tu. Orang cakap nak melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Alhamdullilah, Mcik Ain dorang ni ada sedikit ilmu untuk dikongsikan bersama.

The best thing buat usrah dengan budak kecil ni, minda dorang bersih lagi tau. Bukan macam kita yang dah banyak tercemar dek kekotoran duniawi ni. And dorang sangat rajin bertanya. Kira bukan one-way-communication lah. J

Sampai masa nak solat Isya’ pun bebudak ni nak dengar cerita lagi. Seronok, katanya. :’)
Takpe ye sayang, nanti Acik sambung lagi ya. Kita sama-sama cuba bergerak ke arah yang lebih baik ya. :’)

Insyaallah. :)

No comments:

Post a Comment