Sunday 11 August 2013

Dua Raya

So plan harini nak balik Perak. Nak balik rumah Opah.

Excited gila weh! Hehe. Act, aku nak balik sebab rindu nak ziarah kubur Opah, Atok, Along, Opah Uci, Nyang, Tok Andak and semua sedara lah. Lepas tu aku pun rindu sangattt nak naik atas rumah. I don’t know la bila last aku jejak kaki atas rumah tu. Tapi yang pasti, dah agak lama due to sebab2 tertentu.

Dalam 6.45 am macam tu keluar rumah. Pastu dalam 8.30 stop dekat RnR Temerloh, nak sarapan la kononnya. Nak dijadikan cerita, almost semua orang sakit perut. Lepas sorang, sorang pergi toilet. Aku bajet cool aje memula duk makan bakso dengan Nescafe. Elok dua tiga minit lepas buat muka bajet plus berlagak sebab aku boleh makan dengan aman, perut aku pulak bagi signal. Sudah, dia meragam pulak dah. Apa lagi,

TOILETTTT !

Ada la dalam sejam tunggu semua orang settle down dengan isu perut masing-masing. Haha. -,-

Masa naik Genting and turun dari Batang Kali memang tak sah la kalau tak pening kepala kan. Jalan bengkang-bengkok tayah cakap la. Tapi sebab dah biasa lalu jalan tu aku rileks jela. Tapi ada orang tu request plastic bag dekat Mcik Ain dia ni ha. Si Iqa, loya kemain. Pening sangat katanya. Dalam 2,3 kali jugak la dia muntah. Kesian ada, lawak pun ada tengok orang tak tahan jalan nak balik kampong tu. Hehew.

Dalam pukul 12.15 macam tu sampai Tanjung Malim. Kami terus ke kubur. Dah lain kawasan kubur tu sekarang. Guna system nombor pendaftaran. Kira dekat each kubur tu ada satu kayu bernombor yang dipasak. Let say ada saudara jauh yang nak cari kubur tapi taktau lokasi, boleh cari ikut nama arwah and nanti akan keluar nombor and the location of the kubur. Masa pergi dekat setiap kubur tu, rasa macam boleh nampak lagi mereka tu. Dan rasa insaf sangat yang kita ni masih boleh beraya tapi kawasan tanah perkuburan tu akan tetap sunyi. Tak lamalagi kita pun akan rasa sunyi tu, kan.

So mula-mula pergi rumah Cik Ani. Ramai budak-budak depan rumah tu. Rasanya macam aku kenal aje tapi asal dah besar semacam ni? Yang besar dari aku pun ada. Haha. How the time flies. And the moment dorang salam and cium tangan aku, baru le aku ni sedar diri, oh, aku sudah tuaaa! LOL

Dah lepas pusing-pusing tu, last sekali baru pergi rumah Opah. 

Ya Allah, rindunya rumah tu. Lemah rasa lutut bila pijak tangga merah dekat depan rumah tu. Macam tak percaya, akhirnya aku dapat balik semula ke rumah tu. Dapat pijak semula rumah papan tu. Tempat aku bermain dengan sepupu, tempat aku bermanja dengan Opah, tempat aku lancarkan serang dengan ayam itik, tempat aku buat pertandingan sampan time banjir.

Lepas tu, naik atas rumah. Banyak yang dah berubah, tapi memori yang ada dekat segenap rumah tu takkan pernah berubah. Dari ruang depan, aku berjalan ke ruang tengah. Duduk atas sofa depan tv tu, menghadap cermin. Cermin tu dulu, tempat aku intai sape yang datang rumah, tempat aku kacau pak cik yang naik motor and basikal lalu depan rumah. Elok aku duduk melepak tu, tiba-tiba jam berbunyi. Y’know, jam yang bunyi ting, ting tu. Yang ada bulatan besar tergantung bawah jam tu. Pergh, jam klasik tu. Alhamdulillah berfungsi lagi. Kalau masa puasa tu, esp hari Sabtu kan, sesape yang degil tanak berkumpul kat dapur sebab sibuk nak tengok Shin Chan la Doraemon la, elok aje jam tu berdenting, terus bergegar lantai rumah Opah tu masing-masing berlari nak berbuka kat dapur.

Then I jalan pergi laluan ke dapur tu, ingat macam mana main polis-polis kat situ, macam mana kitorang membuli kucing kat situ. Haha, budak kecik yang nakal :’) Dah sampai dapur, tengok almari semua, pinggan mangkuk yang pernah aku guna buat makan, buat main Frisbee, HAHA. :p Buka pintu dapur, tengok tangga kayu yang menghala ke bawah rumah, ke kedai runcit bawah rumah and bilik air kedua dekat bawah, macam-macam yang aku teringat.

Pastu aku gerak pergi depan semula, pergi lepak dekat tangga kayu. Bawah tangga kayu tu ada anjung batu, sebelum kita sampai ke tangga merah. Dekat anjung batu tula tempat kitorang main daun terup, lekatkan lilin untuk main bunga api, main sembunyikan tahi ayam bawah selipar. Lol. Lepas tu bila dah kantoi, semua kena mop and sapu anjung and tangga tu sampai berkilat. Hehe.  And yang pasti, dekat tangga tu jugak la tempat salam Opah setiap kali dah nak balik, tempat Opah berdiri or duduk melambai dekat anak cucu dia yang dah nak balik ke bandar semula. :’)

yang belakang tu memang mintak cubit tahu =.=

tak serik budak tu -,-

Aku nak ambik gamba sorang dengan full view rumah ni. Suruh Angah tolong ambik, sekali dia pergi buat close up picture. Haih. Aku ambik gambar dia elok aje. Jealous betul la, gambar dia lawa! Sobs sobs.



buleh lee -,-

see, nampak penuh tangga merah tu! >.<

Oh ya, lupa nak cakap, Mak Teh, Pak Teh, Yoi, Fifi dengan Ica memang duduk dekat rumah tu. Kira bila Opah dah takde ni, dorang la tunggu rumah tu. I was planning to snap dengan both Yoi and Fifi tapi Fifi tak dapat dikesan masa aku nak balik tu, pergi kedai maybe, so aku snap ajela dengan Yoi and Ica.




Ha, si Yoi ni kira hotsetap dalam sepupu sepapat. Selalu jadi rebutan masa kecik-kecik dulu. Haha. Sengal betul. So disebabkan aku je yang balik kampung, I grab la dia. Hahaha.

Memang saje cari pasal aku ni.
HAHA :P

Okay, bye :)



No comments:

Post a Comment