Friday 12 July 2013

La Tahzan.



Semua ini rezeki Allah SWT.
Aku gembira dengan tawaran itu. Sungguh.
Mereka juga sedang bergembira dengan tawaran masing-masing.
Ada juga yang gembira untukku. Terima kasih sayang.
Namun, aku seperti terdengar esak kesedihan.
Sepertinya aku terlihat garis sendu di wajahnya.
Sepertinya aku terasa erang kecewanya.

“Congrats ain!’’

“ Aku? Aku tak dapat mana-mana. Biarlah. Congrats lagi sekali untuk kau.”

“Weh, kau dapat uni yang kau mintak? Tahniah weh!”

“Hm. Aku dapat jugak. Tapi, aku tanak uni ni. Aku nak uni tu.”

“This is a failure.”

“Saya tanak cakap pasal ni dah. Cukup, saya tanak belajar dah.”

“Life is unfair. My life is so unfair!”

“Nak menangis kuat-kuat.”

“ Isn’t it sucks’’

Allah. Oh Allah.
Kawan-kawanku sayang. Ya Allah.
Aku membaca. Aku mendengar.
Aku juga rasa kesakitan, kesedihan, kekecewaanmu itu sayang.

Kuatlah sayang. Usah begini.

" Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
[2;216]

Kita tidak memilih. Allah yang memilih.

Allah bagi apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu.

Bersangka baik lah. :')


No comments:

Post a Comment