Friday 1 November 2013

Mind Your Words

Assalamualaikum.

So this entry is gonna be more or less about the people around us. The society, the friends, or even the family themselves.

Well, let me just get the thing clear.

Sopan sikit kalau nak bercakap tu boleh tak?
Boleh tak consider orang lain punya maruah?

I'm saying this for myself as well for others jugak.
It has been quite some times that I tengok kita senang sangat bagi impression dekat orang lain. I mean, yes, you are free to do so.

But then let's take the situation into a certain extent. Okay? I'll show you that it is not the matter of gender but it is the matter of the degree of acceptance. It's the humanity that you showed through both your action and words.

''Fuyoh, kau gemuk gila ah sekarang''
''Awat hg makin hitam weh''
''Muka kau teruk lah. Dengan minyak, jerawat, parut bagai''
''Pendek tetap pendek aje kau ni''
''Gigi kau memang camtu ek''

and so that is how it goes on..

Percaya kan. kalau benda ni you cakap dekat manusia yang waras, tak kisah dia lelaki mahupun perempuan, mesti dia akan terasa hati, betul tak? Even you guys kawan baik ke, saudara sedarah sedaging ke, dia akan tetap rasa something dekat hati dia tu. Sebabnya? Sebab dia ada hati, ada perasaan. Maka semua tu leads to the alter of emotion degrees.

As a matter of fact, yes, mungkin memang betul pun apa yang kau cakap tu. Memang dia gemuk, hitam, tak lawa and so forth. Yet, everybody has their dark side kan. Kau pun, tak payah bajet perfect sangat. Kita ni Allah cipta ada kurang lebih masing-masing. Elok je stabil dia. And I bet most of us tahu pasal tu kan. Maybe kau je kot, your brain's position tu tak berapa nak selari dengan lidah kau.

Cumanya, orang sekarang macam *macam okay* baik sikit. Terima je apa yang orang cakap. As those kind of so-called-manusia kata apa yang dorang cakap tu as gurauan, takde intention nak kutuk sekalipun, but then do they ever give a thought on keadaan orang yang dicakapkan itu? Heh, I guess the answer is no.

Aku bukan orang baik.
Aku pun pernah jugak cakap dekat orang.
Kadang-kadang tak sedar pun benda tu boleh terlepas.

Tapi.

At least aku try untuk jadi a better me.
Even mulut aku ni dia punya curiosity kekadang tak dapat nak dibendung.
Aku akan pergi cakap dekat orang tu sendiri.
Personally.
Bukannya depan semua orang.
Bukannya sesaje menggedik letak dekat komen social media.

Again.
Aku cakap ni based on my own experiences.
And others' as well.

Sebab aku pernah menunjuk.
Dan aku juga pernah ditunjuk.
Jadi aku faham.
Rasa gah mempermainkan orang lain.
Rasa pedih, malu, dipermainkan orang lain.

Kau ada otak.
Aku pun ada.
Kita sama-sama punya pendapat.
Punya pandangan.

Cumanya,
Fikir la dua, tiga, empat, lima kali sebelum cakap.
Sebelum tulis.

Sebab selalunya,
Kesan dari kata-kata mulut manusia ni,
Orang bawak sampai ke mati.

Bila dia dah mati.
Kau tak sempat nak mintak maaf.
Kan ke susah akhirat nanti.

*note to self as well.



No comments:

Post a Comment