Sunday 12 May 2013

MEdSI oh MEdSI


Alhamdulillah. I’m done with my MEdSI. :)

Malaysian Educators Selection Inventory (MEdSI) test ni special untuk students who applied for degree bahagian pendidikan. So kira manusia manusia yang bajet nak jadi doktor ke, jurutera or whatsoev tu memang takkan ada dekat tempat ujian ni. Comprised with 300 of psychometric questions,  applicants gotta finish up all the questions within 1 hour and 10 minutes. And tell ya what, masa yang diberi tu teramattt lah cukup. Lebih dari cukup kot. Sebab mostly dlm the first 30mins tu dah keluar. Me? 35-40 kot buat tadi. Hehe.

At first ingat macam tanak pergi tau medsi ni. Sebab dari UPSI. And, aku tak apply UPSI pun untuk degree prog nanti. Wait, bukan nak cakap UPSI tu tak bagus ke  apa, even my family pun ada yang studi sana. Just, I kurang minat. So tengok header tu, agak hesitated la. Pastu try check web pasal ni. Okay, actually, dari mana pun uni yang tawar korang untuk sit for medsi test, just go for it. Sebab dia mcm yang pihak yang handle benda ni lah. Bukan semestinya korang kena apply dekat uni tu baru dapat offer medsi or if lepas medsi korang akan masuk uni tu. Bukan, bukan. Medsi ni sekali ambil ja untuk siapa yang nak degree in education. Dah habis medsi ni baru kita akan proceed dengan interview and other ujian dari uni yang kita mohon tu. Okay? Jangan sebab tak tahu, kita lepaskan peluang ni. Sayang nanti as medsi ni tiket nak masuk education field.  

Berbalik pada cerita harini, as the first experience dengan menatang medsi ni, tipulah kalau cakap tak cuak. Tambah lagi, tak banyak contoh soalan dekat google. Eh, kejap. Tak banyak? Bukan bukan. It’s more to tak ada. Susah gila kot nak jumpa. Kalau ada pun just gambar soalan. Sah sah haremm punya tu. tapi aku usha jugak.  Ish ish.

Soalan dia ada banyak section. Ada yang jenis pilih ‘YA’ atau ‘TIDAK’, ada yang jenis ‘BETUL’ atau ‘SALAH’ and ada jugak spesies ‘ 1: SANGAT TIDAK SETUJU’, 2: TIDAK SETUJU, 3: SETUJU, 4: SANGAT TIDAK SETUJU’. Konpius jugak ler nak menjawab. Tapi satu nasihat aku nak bagi, masa jawab tu, just be yourself. Tak payah ah nak gebang sangat, tiba-tiba lah time tu nak jadi angel-like bagai. It’s no need to. Lagipun, soalan dia agak related. So, kalau nak auta pun pandai pandai la. Jangan ketara sangat nampak beza jawapan tu.

For me, soalan dia bagi macam lawak pun ada. Okay la, ni ujian nak test kelayakan kita untuk jadi warga pendidik kan. So, soalan like kepimpinan and minat semua tu memang dah boleh agak. Dekat section personality kot tak silap aku, ade soalan tu dia tanya,

- saya pernah memecahkan rahsia kawan saya
- saya tidak berasa cemburu apabila kawan saya lebih berjaya
- saya suka bermain emosi
- saya pernah mencintai seseorang

Like, err, okay. Psychometric questions kan. Bedal aje la labu. -_-‘

MEdSI ni jugak kinda reunion la bagi budak-budak asasi macam aku ni. Bukan apa, matriks-ians pun ramai jugak tadi. Tapi, dorang baru cuti. So tak rasa lagi kot rindu macam kitorang yang dah cuti nak dekat 2 bulan ni. Yang aku tau, ramai jugak buat dekat UMP ni. Mostly budak Pahang and Terengganu. So tadi ada jumpa Fiqa, my lovnoyying classmate cum roommate. Jumpa jumpa je piqa cakap I look bigger. Ohmyyyyyy, program diet ASAP !! Pastu  jumpa Jiha, Ani, Dhia, Adaa, Nina, pastu ada Sepu, Solihin. Ahaaa, rindunyaaaaaaaa dekat Asasians ! <3

Oh, memula aku sampai tadi sesat kot. Bangunan dia, masyaallah, boleh buat orang sesat tahu. Nasib baik ada Idzuan, budak sbpit study kat situ. Heh, berguna jugak ada kawan ni. Tak pasal ja kau jadi penunjuk arah aku tadi. Btw, thanks Juan. Later aku datang kita pi minum minum nah. Kita ajak Dila sekali. ;)

Yah, maka gitu lah pegi buat medsi tadi. Tak guna pun dia suruh bawak pensel pen pemadam segala bagai tuh. Sebab buat online je tadi. So, for those yang dah selesai buat medsi harini, Alhamdulillah. May our effort be eased. And to yang buat besok, best of luck! Chill ja, soalan dia okay je. Tak tipu. :D

Oh btw, besok ya check kita punya UPU result? Erkk. X_X






No comments:

Post a Comment