Friday 10 February 2017

Okay tak hari pertama praktikal?

Assalamualaikum.



10.02.17 – Hari untuk melapor diri sebelum secara rasmi berpraktikal 13.02.17, Isnin nanti. Kisahnya  kami dari UKM lima orang, sekolah pulak dalam 15 minit perjalanan, tak campur dengan kereta punya banyak atas jalan raya tu lagi. Maka bangunlah semua orang pukul 5 pagi siapkan apa yang patut pastu pergi lah sekolah.



Rombongan UKM ni ada 2 orang TESL, teacher lah mudah cerita. Sekolah kitorang ni pulak ada 2 sesi. Masa kat rumah haritu lagi aku dah fikir, macam mana kalau kitorang diasingkan. Tapi fikir balik, eh tak kot… Tapi tulah orang kata, gerak hati jarang salah.

Masa lapor diri tu jumpa orang pejabat, jumpa GPK Pentadbiran, jumpa Pengetua. Ala benda-benda biasa tu. Lepastu ada satu list nama keluar. Maka semua orang pun check lah dapat sekolah sesi mana, pagi ke petang ke. Dan…



Semua sesi pagi, aku sorang sesi petang. SEORANG.

Okay fikri tu petang dia tak kira sebab dia main sukan sea jadi dia takde lah gittew.

Sesi petang pukul 11 lebih dah kena ada kat sekolah. Habis mengajar pukul 6.40 petang. Nak berjalan balik bilik guru, nak kemas barang nak itulah nak inilah, adalah lebih kurang dalam pukul 7 malam keluar dari sekolah. Malam tu basuh baju lipat baju BUAT THESIS sediakan barang nak mengajar esok lagi. Pagi bangun awal kemas bilik, siapkan makanan, acah tidur jap sebab penat, gosok baju apa semua lagi, JUMPA SUPERVISOR THESIS pastu 11 lebih terpacak kat sekolah. Ulang tiap hari. Sampai bulan 6 nanti. 

Kau rasa? Hahahahahaha bye.

Pengetua kitorang tu orang yang berwawasan. Dia tahu apa dia nak. Dia tahu hala tuju nak bawa sekolah tu ke mana. Sekolah tu lawaaaaaaa. Besarrrrrr. Surau dia masuk pertandingan surau tercantik kebangsaan rasanya. Perpustakaan dia wakil Selangor untuk perpustakaan tercantik. Ada akademi bola sepak sendiri, akademi badminton, silat cekak hanafi semua. The best thing is, setiap toilet dia berkunci. Kira dijaga lah. Pengetua pulak ada idea baru, untuk buat toilet ada tema sendiri. Nak toilet moden? Okay masuk sana. Nak toilet ala-ala style Bali? Okay masuk sini. Dia pun bawalah tukul besi ke sana ke sini, ketuk mana yang patut. Nak duit buat renovation? Takde masalahhh. Katanya lah.




Okay kembali ke persoalan kita.

Cemana hari pertama praktikal, okay tak?

Perkataan pertama : exhausted. 

Penat weh merayap sana sini. Serius cakap, jaga makan je pastu pusing lah sekolah ni. Insyaallah, habis praktikal nanti kurus. Hahaha. Pastu biasalah kan jumpa semua orang senyum, tegur, salam. Kenalkan diri. Oh saya Ain. Dari UKM. Ambik TESL. Saya dapat sesi petang. Nak panggil siapa ya? Oh Puan.. Oh ha okay okay saya panggil kak je ye *gelak sopan sikit. 

Ha kau ulang skrip dengan aksi yang sama tu tiap kali kau berhenti jumpa orang. Haha. 

Perkataan kedua : serius laaaaaa.

Sebabnya satu, aku seorang tercampak petang. Tapi since dah terpacak pagi kat sekolah and kawan lain semua pagi takkan nak balik tinggal dorang kan. Pastu kena tunggu orang sesi petang masuk untuk settle kan urusan aku.

Sebab kedua, bila dapat sesi petang maksudnya aku ajar bebudak kecik form 1 tu ha. Sekarang kan sistem baru kat sekolah. Sistem KSSM, lagi susah kot. Dimulakan dengan tingkatan 1 bermula tahun ini yang mana maksudnya...

Buku teks baru. 
Novel baru.
Antologi baru.
Silibus baru ah senang kata. 
Pendekatan baru (21st century learning).
CARA TULIS BUKU REKOD PUN BARU.

Kau kenal buku rekod tak? Alaa yang tebal kulit keras cikgu kau bawak sana sini tu. Haaaa benda tu. Kau tau tak benda tu kena buat tahunan, bulanan dan harian. Okay aku anak cikgu so benda tu tak pelik ah bagi aku, dari kecik tengok. Pastu masuk asasi, masuk degree pun belajar jugak.

Tapi sekarang ni. Bila sistem baru tingkatan 1 ni ibaratnya apa aku belajar 3 tahun setengah kat degree UKM ni tak guna pun dalam praktikal. Kau tau kenapa. Sebab kena ikut sistem baru. Kena mula dari kosong balik. Baca segala nota baru, hadamkan, fahamkan, dalam tempoh sehari setengah sebelum mula mengajar isnin ni.

Sebab ketiga. Cikgu English sesi petang yang betul-betul cikgu bi ada seorang je. Dia lah penyelia aku. Yang cikgu bi lain semua bukan cikgu bi. Tapi mengajar sebab tak cukup cikgu. Kenapa tak cukup cikgu lepastu anak saya belajar dengan guru yang bukan asasnya bahasa inggeris lah? Em..malas nak kupas. Tu isu lain. Haha.

Dan penyelia aku bakal cuti dalam masa seminggu dua. Cuti bersalin. Maka aku pun sengsorang lah tak ada penyelia. Tak ada cikgu bi yang bebetul cikgu bi. Lagi pulak, aku kena design pelajaran untuk bebudak ni dengan gaya teknolgi. Gittew hahaha. Pastu lagi best, saya kena buat soalan exam pertengahan tahun. Katanya takpe awak buat dulu nanti baru refer ketua panitia ketua bidang. Kalau salah? Em. Awak buat lah baru. :) :) :)

Sebab keempat, Sekolah ada program baru untuk mantapkan English bebudak semua. Bengkel dan kelas tambahan setiap Sabtu. Guru praktikal TESL diwajibkan hadir. Kesimpulannya apakah? Saya bekerja tanpa elaun 6 hari seminggu (dan kena siapkan thesis bahaginyaaaaaa). Maka terpaksalah cancel nak keluar date dengan Madihah. Padahal janji lama dah. Itu kawan baik. Pun tak terlayan. Nasib bujang lagi. Emm.

Tak. Aku bukan tak puas hati. Rasanya otak terkejut ni. Yelah cuti 3 minggu duduk rumah masak, makan, kemas rumah. Tu je. Tetiba balik UKM tak sampai 24 jam kena camni. Hahaha. 

Okay je kot nanti insyallah. Lama-lama dah biasa tak rasa apalah kan. Cuma harapnya penat apa semua nanti moga kurus lah. Bukan main seronok duduk rumah tak bersenam langsung ha.

Satu benda aku suka pasal sekolah ni budaya dia. Dia terapkan budaya 5 minit membaca Quran setiap hari waktu pertama pembelajaran. Pastu dalam jadual pun ada slot untuk pelajar solat dhuha, setiap hari. Pastu Jumaat tu macam biasa lah, yassin dengan solat hajat beramai-ramai. Nice kan? Tiap hari baca quran dalam kelas sebelum belajar pastu ada stop untuk dhuha. Moganya 4 bulan kat sekolah ni melekatlah nanti amalan tu kat diri aku pulak. 

Tu je kot untuk first day. Nasib baik tak pakai kasut tinggi. 
Penat oi.





No comments:

Post a Comment